مروری بر کمی‌سازی جلوه ظاهر بصری



نشریه: سال دوازدهم- شماره دوم- تابستان 1397 - مقاله 6   صفحات :  135 تا 146



کد مقاله:
JCST-28-11-2017-1778

مولفین:
عل.م. علیزاده: موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش - گروه پژوهشی فیزیک رنگ
فرهاد عامری: مؤسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش - گروه پژوهشی فیزیک رنگ
سیامک مرادیان: موسسه پژوهشی علوم و فناوري رنگ و پوشش - قطب علمی رنگ


چکیده مقاله:

زیبایی ظاهر، در کنار ویژگی‌های یک محصول، بدان مفهوم بخشیده و در ارتباط محصول با مشتری به طور قابل ملاحظه‌ای موثر است. لذا ابزارها و روش‌هایی که بتوانند ظاهر محصول را کمی کرده و با پاسخ‌های انسانی مرتبط سازند همواره مدنظر صنعت و محافل علمی پژوهشی بوده و هستند. در این مقاله قصد داریم تا ضمن تقسیم‌بندی ظاهر به زیر مجموعه‌هایی که اندازه‌گیری ظاهر را تسهیل کرده‌اند به دیدگاه‌هایی که سعی در کمی کردن درک انسانی از ویژگی‌های ظاهری دارند، بپردازیم. در این راستا به اهمیت ظاهر در مهندسی کانسی به عنوان ابزاری جهت ارتباط توقعات مدنظر مشتری از محصولات با پارامتر‌های طراحی معتبر اشاره شده و همچنین از کمیت‌سنجی نرم به عنوان یک روش، برای اندازه‌گیری ظاهر و اندازه‌گیری عینی ویژگی‌های معین ادراکی در حوزه حواس پنج‌گانه استفاده خواهد شد. نتایج حاکی از موثر بودن جلوه ظاهری کل در مهندسی کانسی و کارآمد بودن ابزار کمیت‌سنجی نرم در اندازه‌گیری آن می‌باشد که این موضوع توسط محققین مختلفی با تقسیم‌بندی جلوه ظاهری کل به زیر مجموعه‌های آن مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.


Article's English abstract:

The aesthetic and pleasing properties of a product are important and significantly add to the meaning and relevance of a product. There has been a strong industrial and academic interest and need to establish hardware and/or software systems in order to quantify and link appearance properties to their human response equivalences. In this study, we intend to review models which have been proposed to quantify human perceptions of appearance features. To this end the importance of Kansei Engineering in appearance is considered. This is a tool for linking consumer expectations of products with valid design parameters. In the domain of human senses, soft metrology is used as a method for metering and objective quantification of perceptual qualities of appearance.


کلید واژگان:
جلوه ظاهری کل، جلوه ظاهری بصری، مهندسی کانسی، کمیت سنجی نرم.

English Keywords:
Total appearance, Visual appearance, Kansei engineering, Soft metrology.

منابع:
38. ف. عامری، س.مرادیان. ف. میرجلیلی، جلوه ظاهری روکش‌های سطح خودرویی، بخش اول: مروری بر مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری. نشریه علمی ترویجی مطالعات در دنیای رنگ. (1391)3، 40-29. 39. ف. عامری، س.مرادیان. ف. میرجلیلی، جلوه ظاهری روکش‌های سطح خودرویی. بخش دوم: روش‌ها و دستگاه‌های اندازه گیری. نشریه علمی ترویجی مطالعات در دنیای رنگ. (1392)1، 11-3. 40. ف. عامری، بررسي همبستگي وضوح تصوير حاصله از ارزيابي چشمي با دو نوع دستگاه متفاوت اندازه‌گيري اين پارامتر، نشريه علوم و فناوری رنگ. (1394)9، 89-83.

English References:
R. S. Hunter, The measurement of appearance. Second edition ed.: Wiley Interscienc, 1987. 2. M. Pointer, A framework for the measurement of visual appearance. CIE Publication, (2006), 175-2006. 3. J. Hutchings, Food color and appearance 2nd edition. USA: Aspen Pulisher Inc, 1999. 4. ISO 9001: 2015, Quality management systems. Requirements, European Committee for Standardization, Brussels. 5. H. Nagano, S. Okamoto, Y. Yamada, Visual and sensory properties of textures that appeal to human touch. Int. J. Affect Eng, 12(2013), 375-384. 6. B. G. Rosen, L. Eriksson, M. Bergman, Kansei, surfaces and perception engineering. Surf. Topogr Metrol Prop. 4(2016), 033001. 7. L. Zhang, Creating a better product experience in organic cereal packaging design. Graduate Theses and Dissertations, 2013. 8. GT Fechner, Vorschule der Aesthetik (Leipzig: Breitkopf& H?rtel). 1897. 9. S. S. Stevens, E. H. Galanter, Ratio scales and category scales for a dozen perceptual continua. J. Exp. Psychology. 54(1957), 377. 10. CE. Osgood, The measurement of meaning, Urbana, IL:University of Illinois Pres, 1943. 11. A. H. Maslow, A theory of human motivation. Psychological review, 5(1943), 370. 12. R. Mono?, Design for product understanding, Stockholm: Libe, 1997. 13. K. Krippendorff, The semantic turn: A new foundation for design. ARTIFACT-ROUTLEDGE. 1(2006), 51-58. 14. S. Vihma, Products as representations: A semiotic and aesthetic study of design products. Vol. 14. 1995: University of Art and Design Helsinki. 15. M. Bergman, B. G. Rosén, L. Eriksson. Surface appearance and impression. in KEER (Kansei Engineering and Emotion Research), Penghu, Taiwan, Department of Industrial Design, National Cheng Kung University, 2012. 16. W. K?hler, Gestalt Psychology, new York, Liveright; tr. it. a c. di G. de Toni. La psicologia della Gestalt, 1929. 17. VS. Ramachandran, EM. Hubbard, Synaesthesia: A window into perception, thought and language . J. Consciousness Stud. 8(2001), 3–34. 18. A. Warell, Modelling perceptual product experience–Towards a cohesive framework of presentation and representation in design. in Design & Emotion 2008; Proceedings of the 6th International Conference on Design & Emotion, 2008. 19. M. Pointer, New directions–Soft metrology requirements for support from mathematics statistics and software. NPL Report CMSC, 2003. 20. M. E. McKnight, J. W. Martin, M. Galler, Conference report: Workshop on advanced methods and models for appearance of coatings and coated objects. J. Res. Nat. Inst. Stand. Technol. 102(1997), 489-496. 21. J. B. Hutchings, The importance of visual appearance of foods to the food processor and the consumer. J. Food Quality. 1(1977), 267-278. 22. J. Hutchings, The continuity of colour, design, art, and science. The philosophy of the total appearance concept and image measurement. Color Res. Appl. 20(1995), 296-306. 23. CIE 175:2006 ,A Framework for the measurements of visual appearance.central Bureau of the international commission on illumination, CIE, Paris. 2006. 24. ASTM D 284 – 05a ,Standard Terminology of Appearance. Vol. 06.01. 2006, West conshohocken,PA: ASTM. 25. M. E. Nadal, E. A. Thompson, NIST reference goniophotometer for specular gloss measurements. J. Coat. Technol. 73(2001), 73-80. 26. J. L. Caivano, Cesia: A system of visual signs complementing color. Color Res. Appl. 16(1991), 258-268. 27. J. L. Caivano, Appearance (cesia): Variables, scales. solid. Farbe. 39(1993), 115-126. 28. CIE. Proceedings 6th Session. 1924. Paris: Central Bureau of the CIE. 29. J. L. Caivano, Semiotics and cesia: Meanings of the spatial distribution of light. in Colour and psychology. From AIC Int. Meeting. 1997. 30. R. Hunt, The specification of colour appearance. Concepts and terms. Color Res. Appl. 2(1977), 55-68. 31. M. Pointer, J. Ensell, L. Bullock, Grids for assessing colour appearance. Color Res. Appl. 2(1977), 131-136. 32. M. R. Pointer, The concept of colourfulness and its use for deriving grids for assessing colour appearance. Color Res. Appl. 5(1980), 99-107. 33. M. D. Fairchild, Color appearance models. Second edition ed. Wiley Interscience, 2000. 34. R. D. Lozano, A new approach to appearance characterization. Color Res. Appl. 31(2006), 164-167. 35. C. Eugène, Measurement of total visual appearance: A CIE challenge of soft metrology. in 12th IMEKO TC1 & TC7 Joint Symposium on Man, Science & Measurement. 2008. 36. F. Mirjalili, S. Moradian, F. Ameri, Derivation of an instrumentally based geometric appearance index for the automotive industry. J. Coat. Technol. Res. 11(2014), 853-864. 37. F. Mirjalili, S. Moradian, F. Ameri, A new approach to investigate relationships between certain instrumentally measured appearance parameters and their visually perceived equivalents in the automotive industry. J. Coat. Technol. Res. 11(2014), 341-350. 41. N. Dekker, E. J. J. Kirchner, R. Super, G. J. van den Kieboom, Total appearance differences for metallic and pearlescent materials: contributions from color and texture. Color Res. Appl. 36(2011), 4-14. 42. CIE, International Lighting Vocabulary, CIE Publ. No. 17.4, Vienna, 1987. 43. V. Harrison, S. Poulter, Gloss measurement of papers-the effect of luminance factor. British J. Appl. Phys. 2(1951), 92. 44. V. Harrison, S. Poulter, Gloss measurement of high gloss papers. Research (London), 1954, 7, 128-132. 45. F. W. Billmeyer, F. X. O'Donnell, Visual gloss scaling and multidimensional scaling analysis of painted specimens. Color Res. Appl. 12(1987), 315-32.



فایل مقاله
تعداد بازدید: 535
تعداد دریافت فایل مقاله :

ورود به سامانه نشریه
شناسنامه ی نشریه
صاحب امتياز:
موسسه پژوهشي
علوم و فناوري رنگ و پوشش
مدير مسوول:
پروفسور زهرا رنجبر
سردبير:
پروفسور زهرا رنجبر
مدير اجرايي:
دکتر فرهاد عامري
شاپا چاپي:
8779 - 1735
شاپا الکترونيکي:
2169 - 2383
دسترسی سریع
آخرین شماره های نشریه
آمارهای وبگاه
تعداد بازدید:536

کاربران حاضر:54