TY - JOUR ID - 76206 TI - بررسی نقش شخصیت در انتخاب رنگ پوشاک (مطالعه موردی: پوشاک ورزشی) JO - علوم و فناوری رنگ JA - JCST LA - fa SN - 1735-8779 AU - مرتضوی فر, سید رسول AU - فرزان, فرزام AU - عالم طلب پشتیری, سیده سعیده AD - مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران AD - مدیریت بازرگانی، دانشگاه مازندران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 11 IS - 1 SP - 1 EP - 10 KW - رنگ KW - شخصیت KW - پوشاک KW - پوشاک ورزشی DO - N2 - هدف تحقیق حاضر بررسی نقش شخصیت در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی بود. این پژوهش به روش پیمایشی انجام شد و شیوه جمع‌آوری داده‌ها به ‌صورت الکترونیکی، با استفاده از پرسش‌نامه ترکیبی بود. جامعه آماری تحقیق، دانشگاهیان دانشگاه مازندران بودند که پست الکترونیک داشتند. بر اساس جدول مورگان 379 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. برای سنجش شخصیت از پرسشنامه شخصیت استفاده شد. به منظور بررسی ترجیحات رنگ برای پوشاک ورزشی، برای هر کدام یک عکس با 10 رنگ مختلف (در سه بخش رنگ‌های خنثی، گرم و سرد) قرار داده شد. داده‌های جمع‌آوری شده با روش رگرسیون لجستیک چندجمله‌ای تحلیل شد. نتایج نشان داد که نقش شخصیت در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی به جز شورت ورزشی در سطح 0.05 معنی‌دار است و افراد هرچه تجربه پذیرتر و وجدان‌گراتر باشند، به انتخاب رنگ‌های خنثی و سرد نسبت به رنگ‌های گرم بیشتر تمایل دارند. UR - https://jcst.icrc.ac.ir/article_76206.html L1 - https://jcst.icrc.ac.ir/article_76206_13caa0e025fdf97e3704f672fdb539c1.pdf ER -