TY - JOUR ID - 76174 TI - بررسی تاثیر ترجیح رنگ بر ترجیح محصول با تاکید بر نقش تعدیل‌گری عوامل منتخب جمعیت شناختی) مورد مطالعه: خریداران کفش ورزشی) JO - علوم و فناوری رنگ JA - JCST LA - fa SN - 1735-8779 AU - زارعی, عظیم AU - ملکی مین باشی, مرتضی AU - رحمانی, طاهره AD - دانشکده اقتصاد، دانشگاه سمنان Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 9 IS - 4 SP - 321 EP - 332 KW - ترجیحات رنگ KW - ترجیح محصول KW - نقش تعدیل‌گری سن KW - جنسیت و تحصیلات DO - N2 - محصولات علاوه بر کیفیت مطلوب نیازمند ظاهری مقبول نیز هستند. با توجه به کیفیت بیانی بسیار زیاد رنگ در محصولات، شناخت و درک استفاده از این عامل چشمی، مرحله مهمی در طراحی محصولات محسوب می‌شود. در صنعت کفش ورزشی که با رقابت فزاینده داخلی و جهانی روبرو است، موفقیت طراحی کفش به عنوان یک مرحله مهم به عوامل متعددی وابسته است که یکی از آنها عامل رنگ می‌باشد. رنگ‌های ترجیحی برای این محصول در بین مشتریان مختلف یکسان نمی‌باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر ترجیح رنگ بر ترجیح محصول با توجه به نقش تعدیل‌گری عوامل منتخب جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت و تحصیلات) می‌باشد. این مطالعه با استفاده از طرح پژوهشی از نوع توصیفی - پیمایشی انجام شده است. داده‌ها از طریق اسلایدهای طراحی شده از 400 نفر در سنین، جنسیت و تحصیلات مختلف در غرب شهر تهران جمع‌آوری شد. مدل مفهومی شامل سه متغیر و چهار فرضیه می‌باشد. برای آزمون فرضیات از آزمون کای دو و رگرسیون و همچنین نرم‌افزار spss استفاده شده است. نتایج نشان داد که سن، جنسیت و تحصیلات رابطه میان ترجیحات رنگ و ترجیح محصول را تعدیل می‌کند و ترجیحات رنگ بر ترجیح محصول تاثیر معنادار دارد. UR - https://jcst.icrc.ac.ir/article_76174.html L1 - https://jcst.icrc.ac.ir/article_76174_766ac0fb6e12789fcab1493b3517a899.pdf ER -