%0 Journal Article %T تأثیر برخی عوامل جلوه ظاهری خودرو بر درک چشمی سیاهی از دیدگاه مشتری %J علوم و فناوری رنگ %I پژوهشگاه رنگ با همکاری انجمن علمی رنگ ایران %Z 1735-8779 %A جعفری, راضیه %A عامری, فرهاد %A خلیلی, نجمه %D 2016 %\ 09/22/2016 %V 10 %N 3 %P 185-193 %! تأثیر برخی عوامل جلوه ظاهری خودرو بر درک چشمی سیاهی از دیدگاه مشتری %K جلوه ظاهری مشتری‌پسند %K روکش‌های سطح خودرویی %K مؤلفه‌های رنگی %K درک چشمی سیاهی %R %X در این تحقیق تأثیر صفات جلوه ظاهری روکش‌های سطح خودرویی در میزان درک سیاهی آنها تحت شرایط نوردهی متفاوت بررسی می‌گردد. به منظور کاهش اثر مشخصه‌های رنگی نظیر روشنایی، فام و خلوص در درک چشمی سیاهی، نمونه‌هایی با ویژگیهای رنگی تقریباً یکسان انتخاب می‌شوند. همچنین با توجه به رویکرد صنعتی- تجاری موضوع، پنل‌های انتخابی جهت آزمون از فاکتورهای هندسی بهینه جلوه ظاهری (میزان وضوح تصویر و براقیت بالا و میزان پوست پرتقالی کم) که اغلب مورد پسند مشتریان خودروهای لوکس است، برخوردار بودند. از آزمون مقایسه جفت‌ها جهت ارزیابی چشمی پنل‌های مشکی متالیک و تعیین ترتیب سیاهی آنها استفاده شد. نتایج نشان داد که تحت شرایط نوردهی متفاوت (کابینت نوری، نور پراکنده و نور تک‌سویه)، هیچ‌یک از صفات هندسی جلوه ظاهری خودرو تأثیر معنی‌داری در درک بصری سیاهی روکش‌های سطح خودرویی ندارند. %U https://jcst.icrc.ac.ir/article_76197_069d33e4a33ed392ca2e739321c4f538.pdf